In de lente van 2022 lag het aantal passagiers van Cathay Pacific nog altijd 99% lager dan in dezelfde periode in 2019. Anders gezegd: Cathay Pacific vervoerde toen, terwijl de rest van de mondiale luchtvaartsector zich reeds stevig had herpakt, amper 1% van haar reguliere passagiersaantal. Het was daarmee een van de meest getorpedeerde carriers ter wereld. Maar dit kalenderjaar is de verrijzenis verbluffend. En ook het inflight-product is, zoals van oudsher, weer kwalitatief hoogstaand. Over veerkracht gesproken!
Cathay Pacific (code: CX) is de flag carrier van Hongkong. De maatschappij, in 1946 opgericht voor het symbolische bedrag van één Hongkong-dollar, is beursgenoteerd. Ze behoort tot de Swire Group en is lid van de Oneworld-alliantie. Vóór de pandemie haalde Cathay Pacific flink wat awards binnen, waaronder viermaal ‘beste luchtvaartmaatschappij ter wereld’, een accolade toegekend door Skytrax. In2016 startte Cathay Pacific met een vernieuwing én uitbreiding van de vloot. De maatschappij introduceerde haar eerste Airbus 350, wat gepaard ging met alweer een upgrade van haar historisch gelauwerde business-product. Anno 2023 bestaat dat product uit een zeer goed uitgekiende privé-cabine/seat met een fantastisch scherm en on-demand entertainmentsysteem, logische opbergvakjes, ideale slaapstand en zetelmogelijkheden, uitgebalanceerde verlichting en een stevige tafel. Maar ook de ‘nieuwe’ vliegklasse Premium Economy, die Cathay Pacific jaren geleden als een van de eersten deftig implementeerde, is doordacht. Ook vandaag nog flirten deze toestellen wat seating betreft met de best mogelijke configuraties.
Cathay Pacific heeft historisch ook een reputatie hoog te houden van service mét stijl, maar dan niet door geprogrammeerde popjes. Alles voor de passagier, echter niet door een crew van robots, wel van vlees en bloed. Dat credo zorgde voor ervoor dat Cathay Pacific de voorbije decennia steeds een zeer goede waardering genoot in het wereldje van de veelvliegers. Een naam als een klok met een vlotte en betrouwbare hub, met hoog aangeschreven lounges.
Als het een beetje meezit, wil Cathay Pacific vanaf 2024 opnieuw op volle kracht opereren -in maart ll. was dat reeds/nog maar 50%. Vooral de tijdige invulling van ‘vliegend personeel’ (luidens de Chinese media zijn er nog pakweg 2000 piloten te kort) is daarbij cruciaal. De dagelijkse vlucht vanuit Amsterdam naar Hongkong en van daaruit connecterend naar de wereld, is alvast terug operationeel. Daarvoor wordt een A350-1000 ingezet, het nieuwste vliegtuig uit de vloot.
Het is fijn te merken dat de pandemie, die hen én loeihard én lang raakte, vandaag zo goed verteerd is, met opnieuw die gereputeerde service inbegrepen. Cathay Pacific liet in april ll. een gemiddelde bezettingsgraad van +90% optekenen. Ondertussen lanceerde de nationale toeristische dienst de mondiale campagne ‘Hello Hong Kong’ om de populariteit als bestemming terug aan te zwengelen.